Методичні рекомендації щодо системи пошуку й розвитку
учнів, які мають підвищений рівень мотивації до навчання (обдаровані)
Критерії, за якими можна визначити учнів, які мають
підвищений рівень мотивації до навчання:
·
у
них чудова пам’ять;
·
самостійно класифікують інформацію,
що надходить до них;
·
мають
великий словниковий запас, із задоволенням читають словники та енциклопедії,
придумують нові слова і поняття;
·
можуть
займатися кількома справами відразу;
·
дуже
допитливі, активно досліджують навколишній світ і не терплять будь-яких
обмежень своїх
досліджень;
·
здатні
простежувати причинно-наслідкові зв’язки, робити правильні висновки;
·
можуть
тривалий час концентрувати свою увагу на одній справі, вони буквально «занурюються»
в своє заняття, якщо воно їм цікаве;
·
мають
сильно розвинуте почуття гумору;
·
постійно
намагаються вирішувати проблеми, які їм
не під силу;
·
визначаються
різноманітністю інтересів, що породжує схильність починати кілька справ
одночасно;
·
часто
роздратовують ровесників звичкою поправляти інших і вважають себе такими, що
завжди мають рацію;
·
їм
бракує емоціонального балансу, вони часто нетерпеливі та поривчасті.
У педагогічній діяльності з такими учнями потрібно:
·
поважати їхнє бажання працювати самостійно;
·
надавати учню свободу
вибору галузі застосування своїх здібностей,
методів досягнення мети;
·
проводити індивідуальну роботу з кожним учнем;
·
заохочувати до роботи над проектами, запропонованими самими
учнями;
·
схвалювати результати
діяльності учнів, що стане мотивацією до подальшої роботи;
·
підкреслювати
позитивне
значення індивідуальних відмінностей;
·
надавати авторитетну
допомогу учням, які
висловлюють відмінну від інших точку зору і у зв’язку з цим відчувають тиск з
боку ровесників;
·
отримувати максимальну
користь
з хобі, конкретних захоплень та індивідуальних нахилів;
·
заохочувати максимальну захопленість
у спільній діяльності;
·
переконувати учнів, що педагог є їхнім
однодумцем, а не ворогом.
Рекомендації
педагогічним працівникам для роботи з учнями, які мають підвищений рівень мотивації до навчання
1. Педагогічний працівник не повинен повсякчас розхвалювати
кращого учня. Не слід виділяти обдаровану дитину за індивідуальні успіхи, краще
заохотити до спільних
занять
з іншими учнями.
2. Педагогічному працівнику не варто приділяти багато уваги
навчанню з елементами індивідуального змагання.
Обдарований учень буде частіше
від інших переможцем, що може викликати неприязнь до нього.
3. Педагогічний працівник не повинен робити з обдарованого учня «вундеркінда».
Недоречне випинання винятковості породжує найчастіше роздратованість, ревнощі
друзів, одногрупників. Інша крайність – зловмисне прилюдне приниження
унікальних можливостей і навіть сарказм з боку педагогічного працівника – звичайно, недопустимі.
4. Педагогічному працівнику потрібно
пам’ятати, що в більшості випадків учні, які мають
підвищений рівень мотивації до навчання погано сприймають суворо регламентовані
заняття, що повторюються.
Якості, якими має володіти педагогічний працівник для роботи з учнями, що мають підвищений
рівень мотивації до навчання
1. Бути
доброзичливим і чуйним.
2. Розбиратися в
особливостях психології обдарованих учнів, відчувати їхні
потреби та інтереси.
3. Мати високий
рівень інтелектуального розвитку.
4. Мати широке
коло інтересів.
5. Бути готовим
до виконання різноманітних обов’язків, пов’язаних з навчанням обдарованих учнів.
6. Мати
педагогічну і спеціальну освіту.
7. Мати живий та
активний характер.
8. Володіти
почуттям гумору.
9. Виявляти
гнучкість, бути готовим до перегляду своїх поглядів і до
постійного самовдосконалення.
10. Мати
творчий, можливо, нетрадиційний особистий світогляд.
11. Бути
цілеспрямованим і наполегливим.
12. Володіти
емоційною стабільністю.
13.
Уміти переконувати.
14. Мати
схильність до самоаналізу.
Розробила
методист Мельник Л.А.
Немає коментарів:
Дописати коментар